آخرین اخبار
کد مطلب: 80562
جبهه مقاومت سه موفقيت در يک هفته
تاریخ انتشار : 1393/06/12
نمایش : 2515
يمن داراي موقعيت حساسي است و غرب نگران آن است که پيروزي جريان اجتماعي ضدفساد که به انگيزه‌هاي قوي اعتقادي هم مجهزند، در نهايت به يک موج تبديل شود و حکومت‌هاي فاسد اين منطقه عربي را در خود غرق کند.
 
به گزارش سلام لردگان، «سعدالله زارعي» در ستون «يادداشت روز» شماره امروز کيهان، با پرداختن به موضوع يمن و حرکت رو به جلوي انقلاب مردم که منجر به سقوط دولت در اين کشور گرديد، اين موفقيت را در کنار پيروزي مردم غزه و پيروزي‌هاي اخير نيروهاي مردمي عراق در برابر تروريست ها، سه اتفاق مهم در منطقه خوانده و نوشته‌است:

برکناري دولت «محمد باسندوه» در يمن و اعلام «کميته مذاکرات رياست جمهوري» مبني بر موافقت رئيس جمهور با کاهش 30 درصدي قيمت مشتقات نفتي نشان داد که انقلاب مردم يمن پس از يک دوره فترت بار ديگر فعال گرديده است. در خصوص اين موضوع نکاتي وجود دارد:

1- انقلاب مردم يمن در اين مقطع به نسبت زماني که آغاز گرديد از بلوغ بيشتري برخوردار مي‌باشد. از جمله نشانه‌هاي اين بلوغ انسجام در حوزه رهبري و استقامت در ميدان مي‌باشد. در جريان انقلابي که از فوريه 2011 در يمن آغاز گرديد، هيچ فرد يا تشکيلات خاصي رهبري حرکت مردم را برعهده نداشت و جريانات شناخته شده جنوب و شمال يمن هم حضور فعالي در انقلاب نداشتند اما امروز بخصوص نيروهاي شمال در ميدان و در جايگاه رهبري حضور فعالي دارند. عبدالملک الحوثي دست‌کم تجربه 14 سال رهبري جنبش جوانان موسوم به مکتب قرآن را داشته و در طول دوراني که جايگزين برادرش شهيد حسين الحوثي شده است، هدايت جريان انقلاب را در دست دارد و از اين رو نيروهايي که خارج از دايره انقلاب هستند نمي‌توانند با ورود به صحنه، انقلاب را از مسيرخود منحرف گردانند. يک جنبه ديگر، مداومت حضور در ميدان است. اينکه صدها هزار نفر از مردم در طول دو هفته خيابان و ميدان را ترک نکنند و بايستند تا وقتي شرايطشان محقق گردد، از بلوغ توده‌هاي شکل‌دهنده به دور جديد اعتراضات حکايت مي‌کند. پيش از اين دوره زماني براي تحقق اولين هدف معترضين چندين ماه بود و در دوره جديد به دو هفته تقليل يافته است که اين خود قدرت حرکت عظيم مردم را بيان مي‌کند.

2- دولت يمن تلاش کرد تا با بين‌المللي کردن بحران يمن از ظرفيت بين‌المللي عليه نيروهاي انقلاب استفاده کند و در نهايت به جاي دست پيدا کردن به يک قطعنامه اجرايي به يک «بيانيه رياستي» دست پيدا کرد که در آن «جنبش انصارالله» به رهبري سيد عبدالملک الحوثي متهم به «اقدامات ضربه زننده به روند سياسي و امنيتي يمن» شده بود. بيانيه شوراي امنيت که در روز ششم شهريور ماه صادر شد سبب تأکيد بيشتر مردم بر حمايت از سيد عبدالمالک رهبر جوان جنبش يمن گرديد از اين رو تجار يمني به همراه کشاورزان به ميدان آمدند و با اختصاص صدها هزار دلار کمک و اهداء هزاران رأس گاو و گوسفند بر اعتماد خود به الحوثي تأکيد کردند. در واقع مردم يمن صدور بيانيه شوراي امنيت را نشانه استقلال و پاکي رهبران و فعالان جنبش انصارالله و هواداران آن تلقي کردند.

3- دولت يمن 4 روز پس از صدور بيانيه شوراي امنيت و يک روز پس از آنکه سيدعبدالمالک رهبر جنبش اعلام کرد که تا تحقق مطالبات مردم، صحنه را ترک نمي‌کند، دولت باسندوه که محصول طرح شوراي همکاري خليج فارس موسوم به «مبادره خليجي» بود، از سوي رئيس جمهور برکنار شد تا دولت جديدي که مورد پذيرش نيروهاي انقلابي باشد بر سر کار بيايد.

دولت باسندوه در واقع دولت جريان اصلاح که يک جريان اخواني با گرايش سعودي! است مي‌باشد و وظيفه داشته تا بعنوان «دولت انتقالي» مقدمات اصلاح ‌قانون اساسي و برگزاري انتخابات آزاد را فراهم کند اما در عمل و با وجود آنکه نزديک به سه سال از زمان تشکيل اين دولت مي‌گذرد، اتفاقي در يمن نيفتاده است. براساس شاخص‌ها، دولت اخواني سعودي باسندوه مشکل اقتصادي را به «تهديد اقتصادي» و نيز مشکل امنيتي را به «تهديد امنيتي» تبديل کرده و يمن را در آستانه فروپاشي قرار داده است. براثر سياست‌هاي دولت و همکاري‌هاي نسبتاً آشکاري که دولت باسندوه با تکفيري‌ها وجود داشت، تروريزم در استانهاي غربي رشد زيادي کرد و مشکلات عمده‌اي را هم پديد آورد، بر اين اساس برکناري دولت وابسته به عربستان در صنعا ضمن آنکه انقلاب يمن را به يکي از خواسته‌هاي اصلي که حذف عوامل فساد از سيستم دولتي است، مي‌رساند، مردم زيادي را به نيروهاي انقلاب اميدوار مي‌کند.

4- حوثي‌ها و «انصارالله» به رهبري سيدعبدالمالک، جنبش شمال را از اينکه تنها مختص به زيدي‌ها باشد بسيار فراتر برده و به يک جنبش اصيل و ملي يمن ارتقاء دادند. بن‌مايه‌هاي عميق مذهبي رهبران الحوثي و نيروهاي عظيم و وفادار به آن، ضمن آنکه سبب استحکام حرکت مردم يمن مي‌شود در عين حال ضعف اعتقادي جنبش 2011 را نيز تا حد زيادي برطرف مي‌نمايد. اين جنبش و رهبري آن امروز آمادگي دارد تا کل جامعه يمن را تحت پوشش گرفته و ضمن برعهده گرفتن «تغيير مسالمت‌آميز» در حوزه سياسي، محور استقلال و تماميت ارضي يمن نيز باشد. هم اينک ميليونها يمني که در سرتاسر يمن به رهبري سيدعبدالمالک الحوثي لبيک گفته‌اند، نشان مي‌دهد که جريان انصارالله از شکل طايفي و مذهبي به شکل ملي درآمده است. در واقع ظرفيت جديد انقلاب يمن و رويش جدي آن در دو بعد رهبران و بدنه مي‌تواند موج تازه‌اي از حرکت معطوف به بيداري اسلامي را در سطح منطقه پديد آورد و نواقص انقلاب‌هاي منطقه‌اي را برطرف نمايد. تأکيد فراوان عبدالمالک الحوثي بر مسالمت‌آميز بودن حرکت و استفاده از ظرفيت منشور سازمان ملل و قانون اساسي يمن - در پاسخ به بيانيه رياستي شوراي امنيت- نشان مي‌دهد که حرکت الحوثي يک حرکت آنارشيستي نيست بلکه يک جنبش مترقي اسلامي است که از پشتيباني عميق مردم برخوردار مي‌باشد.

5- پذيرش سريع خواسته‌هاي جريان انصارالله توسط عبدربه منصورهادي به خوبي نشان مي‌دهد که حکومت به هيچ‌وجه در خود توانايي غلبه بر حوثي‌ها را نمي‌ديده است واقعيت هم اين است که اگر حوثي‌ها مي‌خواستند با استفاده از ظرفيت نظامي خود صنعا را به تصرف درآورند اين کار در همان روز دوشنبه دو هفته پيش که تمام خيابانهاي مجاور ميدان تغيير را پر کرده بودند برايشان امکان‌پذير بود همين امروز حوثي‌ها عملا ساختمانهاي دولتي را در صنعا در تصرف خود داشتند. اين به خوبي نشان مي‌دهد که مماشات ائتلاف جديد انقلابي يمن بخاطر آن است که اعتمادها براي ادامه انقلاب تا تبديل شدن يمن به يک کشور مقتدر مستقل محفوظ بماند کما اينکه عبدالملک الحوثي اعلام کرد که دعوت مطرح شده در بيانيه رياست‌جمهوري مبني بر مشارکت در دولت را نمي‌پذيرد و به هيچ پست وزارتي و فراتر از آن نظر ندارد اين يک نکته جديد و جالب است و اصالت انقلاب اسلامي مردم يمن را نشان مي‌دهد اين در حالي است که انقلاب‌ها در کشورهاي عربي اتصال کاملي با دولت پس از آن داشته و نوعا در «دولت آينده» خلاصه مي‌گردند.

6- يمن داراي موقعيت حساسي است و غرب نگران آن است که پيروزي جريان اجتماعي ضدفساد که به انگيزه‌هاي قوي اعتقادي هم مجهز مي‌باشند، در نهايت به يک موج تبديل شود و حکومت‌هاي فاسد اين منطقه عربي را در خود غرق کند. مردم يمن از نظر فرهنگي اين ظرفيت را دارند که بر منطقه حجاز و استانهاي جنوبي عربستان که عمدتا زيدي مذهب و نزديک به شيعيان مي‌باشند تاثير گذاشته و آنان را به ورود در يک جنبش ضدفساد ترغيب نمايند. از سوي ديگر يمن به نسبت عربستان از موقعيت استراتژيکي برتري برخوردار است چرا که برخلاف عربستان که تنها بر بخش محدودي از خليج‌فارس و بخش محدودي از درياي سرخ اشراف دارد يمني‌ها علاوه بر اشراف بر بخش زيادي از اقيانوس هند بر تنگه و جزاير حساس مشرف به درياي سرخ احاطه دارند و هر تحول در وضع سياسي صنعا مي‌تواند اين موقعيت حساس را تحت تاثير قرار دهد. يک جنبه ديگر از اهميت يمن جمعيت اين کشور مي‌باشد. يمن با حدود 25 ميليون نفر، پرجمعيت‌ترين کشور شبه جزيره عربستان به حساب آمده و در عين حال از نظر کيفي هم سخت‌کوش‌ترين مردم منطقه محسوب مي‌گردند. اين مردم قادرند تاثيرات روحي و رواني زيادي در محيط اطراف خود ايجاد کنند. از اين رو  از نظر برخي از تحليل‌گران منطقه‌اي حرکت جديد و منظم مردم يمن مي‌تواند موج بيداري اسلامي که طي سالهاي اخير بخاطر سوءرفتار بعضي از «صدرنشينان عرب» و سياست‌هاي استکباري دچار ضعف شده و آينده آنان را در هاله‌اي از ابهام قرارداد را به منطقه بازگرداند.

از قضا اگر نگاهي به اطراف بياندازيم از يک سو نشانه‌هاي آشکاري از نوعي بازخيزي در روند حرکت مردم مشاهده مي‌کنيم و از سوي ديگر نگراني عميق سران غرب را مي‌توانيم از لابلاي عباراتي که مي‌گويند و قول و قرارهايي که مي‌گذارند ملاحظه نمائيم. طي يکي-دو هفته اخير سه اتفاق مهم در اين منطقه افتاده است. اتفاق اول پيروزي مردم مظلوم و مقاومت قهرمان غزه در طولاني‌ترين جنگ رژيم صهيونيستي بود. اتفاق دوم پيروزي بزرگ نيروهاي مردمي در عراق در حدفاصل جنوب طوزخورماتو تا شمال تکريت يعني منطقه‌اي به وسعت بيش از 3000 کيلومتر مربع و در واقع اشراف دولت عراق بر بخش جنوبي رشته کوه حمرين و قطع ارتباط تروريست‌هاي دو استان صلاح‌الدين و نينوا با استان‌هاي دياله‌، بغداد و کرکوک بود. اين عمليات ضمن اينکه ضريب امنيتي پايتخت عراق را افزايش داد و هرگونه امکان عملياتي را از تروريست‌ها در استان همجوار ايران- دياله- گرفت در عين حال راه موفقيت عمليات‌هاي بزرگ بعدي با هدف آزادسازي استان صلاح‌الدين، نينوا و الانبار را هموار کرد. موفقيت سوم هم پيروزي نيروهاي انقلاب يمن در برکناري دولت وابسته يمن و قرار گرفتن انقلاب اين کشور در مسير خود بود. کاملا واضح است که اين شرايط تا چه اندازه آمريکا را نگران مي‌کند سفر  همزمان وزراي خارجه و دفاع آمريکا به مقر ناتو و سخن گفتن از لزوم بازسازي جبهه مشترک بين‌المللي حول‌محور- و در واقع به بهانه- تروريزم از وحشت غرب حکايت مي‌کند.
منبع. فارس

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس